تاریخ انتشار : شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 12:16
137 بازدید
کد خبر : 208441

شیشه سکوریت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

شیشه سکوریت چیست و چه کاربردهایی دارد؟

  در سال های اخیر استفاده از شیشه در ساختمان سازی، بخش های مختلف خودروها، لوازم و ظروف، تجهیزات گرمایشی و حتی صفحه گوشی نیز بسیار رایج شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. لازمه این تغییر و کاربرد فراوان افزایش ایمنی و مقاومت انواع شیشه در برابر فشار، تغییر دما و ضربه و سایر

 

در سال های اخیر استفاده از شیشه در ساختمان سازی، بخش های مختلف خودروها، لوازم و ظروف، تجهیزات گرمایشی و حتی صفحه گوشی نیز بسیار رایج شده و طرفداران زیادی پیدا کرده است. لازمه این تغییر و کاربرد فراوان افزایش ایمنی و مقاومت انواع شیشه در برابر فشار، تغییر دما و ضربه و سایر عوامل بیرونی می باشد؛ بسیاری از شرکت های تولید کننده شیشه با ارائه انواع سازه های شیشه ای در مقاومت های مختلف سعی در پیشی گرفتن از همدیگر دارند. یکی از کاربردی ترین انواع شیشه که هم انواع مختلفی دارد و هم تقریبا در تمامی حوزه ها به کار گرفته می شود، شیشه سکوریت است که به عنوان شیشه نشکن یا شیشه میرال نیز شناخته می شود.

 

شیشه سکوریت چیست؟

شیشه سکوریت یا سخت شده بیش از ۳ قرن است که اختراع شده و در ابتدا با ریختن یک تکه شیشه مذاب در آب سرد ایجاد شد و از اوایل دهه ۱۹۳۰ به طور گسترده تری تولید شد. شیشه سکوریت دارای مقاومتی در حدود ۴ تا ۵ برابر بیش از شیشه های استاندارد و آنیل می باشد و دلیل این استحکام فرایند تولید این شیشه های ایمنی است. یک ورق شیشه استاندارد تا دمایی بیش از ۶۰۰درجه سانتی گراد گرم می شود و سطوح بیرونی آن به سرعت سر خواهند شد، که بخش داخلی شیشه داغ باقی می ماند؛ این فرایند خواص فیزیکی متفاوتی را در شیشه ایجاد می کنند و تنش های خنثی کننده متعادل شده به این شیشه استحکام بالایی می بخشد. علاوه بر افزایش سختی شیشه، شیشه سکوریت شده در صورت شکستن به قطعات کوچک و گرد (لبه های شیشه تیز و برنده نمی باشد) تبدیل می شود که خطر جانی و آسیب را نزدیک صفر می کند.

نکته ای که در خصوص شیشه سکوریت باید بدانید این است که ظاهر شیشه سکوریت تفاوتی با شیشه های معمولی نداشته و به سختی می توان تفاوت آنها را تشخیص داد. وجود علائم خاص تولیدکننده در گوشه شیشه، صاف و غیر برنده بودن لبه های شیشه، وجود خراش های جزیی و ظریف روی شیشه و مشاهده لکه های روی سطح شیشه با عینک آفتابی پلاریزه روش هاییست که می توانید شیشه سکوریت را تشخیص دهید. همانطور که گفته شد مهمترین مزایای شیشه سکوریت ایمنی، استحکام و قدرت بالای آن می باشد، اما بهتر است بدانید که شیشه سکوریت در برابر گرما نیز مقاومت خوبی دارد و تا حدود ۲۵۰ درجه را تحمل می کند؛ همچنین این نوع شیشه ها در مقایسه با شیشه استاندارد دو برابر بیشتر ویژگی عایق صدا دارند. قابلیت شخصی سازی به معنی استفاده از طرح و رنگ روی شیشه و همچنین افزودن حریم شخصی با قابلیت مات کردن و همچنین محافظت در برابر تابش اشعه خورشید نیز از سایر مزایای شیشه های سکوریت می باشد.

 

 

کاربردهای شیشه سکوریت

از آنجایی که معماران و صاحبان خانه ها به دنبال ظاهری مدرن و زیبا در عین حفظ ایمنی و کیفیت بالای نتیجه هستند، استفاده از شیشه سکوریت در دنیای امروز تقاضای به شدت افزایشی دارد. شیشه سکوریت به طور عمده در تولید سازه های مختلفی برای ساختمان سازی استفاده می شود و به دلیل تنوع بالایی که در اندازه، ضخامت و ایمنی دارد در بخش های مختلف ادارات و مراکز تجاری نیز به کار گرفته می شود. شیشه سکوریت مغازه و فروشگاه ها یکی از نمونه های شاخص مقاومت بالای این نوع شیشه ها می باشد زیرا در برابر تلاش سارقان برای شکستن استحکام بسیار زیادی دارد و در واقع ورود را غیر ممکن می کند. به دلیل ایمنی بالای این شیشه ، از آن در بخش های بیرونی ساختمان ها مانند درب ها، پنجره ها، سقف و نمای شیشه ای و همچنین بخش های داخلی که نیاز به استحکام بالا در برابر فشار دارند مانند کف، آسانسور، پارتیشن نرده و هندریل شیشه ای استفاده می شود.

کاربردهای شیشه سکوریت به خصوصیات آن بستگی دارد، به عنوان مثال شیشه سکوریت مات یا شیشه دکوراتیو سکوریت شده، برای مناطقی که به حفظ حریم خصوصی نیاز است مانند سرویس های بهداشتی و کابین دوش شیشه ای مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین از شیشه سکوریت برای تولید شیشه های عقب و کناری خودروها استفاده می شود، شیشه جلو خودرو به دلیل نیاز به عدم خرد شدن و پرتاب شیشه در صورت تصادف و شکستن، با شیشه لمینت ساخته می شود. اما شیشه عقب و شیشه های کناری خودروها به دلیل نیاز به دید بهتر و تابش نور طبیعی به داخل از شیشه سکوریت ساخته می شوند که البته در صورت تصادف و شکستن به خرده های ریز و بدون تیزی تبدیل می شوند که خطر جانی را برای سرنشینان به همراه نخواهد داشت.

 

 

انواع شیشه سکوریت

شیشه های سکوریت بر اساس ضخامت و نوع شیشه های اولیه به انواع مختلفی تقسیم می شوند که بر اساس میزان امنیتی که در محل نصب نیاز است از آنها استفاده می شود. یکی از بخش بندی هایی که به صورت منحصر به فرد در شیشه های سکوریت انجام می شود، بر اساس اندازه آن است که شیشه سکوریت سایز بزرگ یا جامبو سایز را شامل می شود، این نوع شیشه سکوریت با اندازه بسیار بزرگی که دارد برای نماهای شیشه ای در مجتمع ها و ساختمان های تجاری کاربرد فراوانی دارد. به طور کلی شیشه سکوریت را به ۴ دسته تقسیم می کنند:

  • شیشه سکوریت شفاف
  • شیشه سکوریت مات شده یا شیشه سکوریت رنگی
  • شیشه سکوریت لمینت
  • شیشه انعکاسی

هر کدام از انواع شیشه سکوریت می توانند دارای ویژگی های استحکام و دوام مختلفی باشند؛ با این حال آنها با یکدیگر متفاوت هستند و تفاوت در جلوه بصری آنها یک تفاوت عمده است. به عنوان مثال نوع شیشه سکوریت مات، نوری را که از آن عبور می کند، پخش کرده و جلوه ای شفاف می‌دهد، در مقابل شیشه سکوریت بازتابنده به مبارزه با اشعه UV نور خورشید کمک می کند.

 

بهترین تولید کننده شیشه سکوریت

فروشگاه ها و تولید کننده های زیادی برای دریافت خدماتی همچون خرید و نصب سازه های شیشه ای وجود دارند که انتخاب آنها به طور مستقیم در کیفیت و ماندگاری محصولی که دریافت می کنید تاثیر گذار است. در صورت نیاز به هر نوع سازه شیشه ای به خصوص شیشه سکوریت که برای اهداف امنیتی استفاده می شود، بهترین انتخاب خرید از یک شرکت تولید کننده با سابقه و دارای نیروهای متخصص در زمینه تولید نصب و حتی مشاوره می باشد. بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفت، به این نتیجه رسیدیم که شرکت شیشه ترنج یکی از بهترین تولیدکنندگان سازه های شیشه ای با کیفیت بالا در سال های اخیر می باشد. شرکت شیشه ترنج با بیش از ۴۵ سال سابقه در زمینه تولید انواع شیشه و در اختیار داشتن کارشناسان متخصص در تمام زمینه های مرتبط حتی حمل و نصب سازه های شیشه ای توانسته است رضایت تمامی مشتریان خود را جلب نماید. 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.